Contact

donderdag 1 juni 2017

Jasper NP

Dag 11: Donnderdag 1 Juni

We vertrekken pas om 10.45u en gaan vandaag Jasper NP verkennen. Het is 19 graden en half bewolkt.

Jasper National Park is het minder bekende, maar wel grotere en eigenlijk mooiere broertje van het Banff National Park. Het park is veruit het meest ongerept en bestaat uit een bergachtig gebied met valleien, gletsjers, meren en wilde rivieren.

Jasper is sinds 1907 een nationaal park. Het is het grootste nationale park van de Canadese Rockies. Het is vernoemd naar Jasper Hawes, een bont verkoper van de bekende North West Company. Hij ontwikkelde in 1811 een lucratieve handelsroute door het park.

Ik heb een route uitgezet voor vandaag:

Om 11.30u komen we aan bij Maligne Canyon

Maligne Canyon: Deze canyon is op sommige punten vijftig meter diep en heeft tal van mooie watervallen en rotsformaties. Begin je wandeling vanaf het Visitor Center zodat je bergafwaarts loopt. Het pad is goed bewegwijzerd en verhard. Door middel van bruggen die als uitzichtpunten dienen, krijg je een goede indruk van deze kalkstenen kloof.

Aan de linkerkant van de parkeerplaats is de ingang ( bij het restaurant) van brug 1. We lopen route 7 tot aan de 6e brug en gaan via route 7f terug.

Om 13.30u zijn we terug bij de auto en gaan we even koffiedrinken bij het restaurant.

We rijden nu naar Maligne Lake

Als eerste komen we langs Medicine Lake. Je ziet dat hier een paar jaar geleden een grote brand is geweest. Het ziet er nog erg verbrand uit allemaal.

Om 14.30u komen we aan bij Maligne Lake
Maligne Lake: Dit meer is tweeëntwintig kilometer lang en wordt omzoomd door bergtoppen en ongerepte bossen. In het midden van het meer ligt één van de meest gefotografeerde eilandjes ter wereld: Spirit Island. Het eiland is te bezoeken met een boottour.

Je moet weer terug rijden via dezelfde weg.

Opeens zien we langs de weg een groep geitjes rennen..

Even voor medicine lake zit een Bold Eagle op een nest met 2 kleintjes.

Om 16.30 komen we weer bij Maligne Lake Canyon Restaurant en besluiten we om hier alvast iets te eten, we kunnen nog gezellig op het terras buiten zitten.

Ik wil nog even gaan kijken bij de Fairmont Lodge, dit is het duurste hotel in Jasper.
Op de weg ernaartoe zien we 2 elk vrouwtjes langs de weg.

We drinken koffie met gebak op het terras bij de Fairmont Lodge.

We gaan de Icefield Parkway op en gaan dan rechtsaf de 93A op richting Mount Edith Cavell,
onderweg zien we een bruine beer, hij verstopte zich een beetje in het gras..

Mount Edith Cavell : Deze 3363 meter hoge berg ligt in de Athabasca en Astoria River Valleys. De berg dankt zijn naam aan de Engelse verpleegster Edith Cavell die tijdens de Eerste Wereldoorlog in 1916 door de Duitsers werd geëxecuteerd. De berg is goed te zien als je naar Lake Edith Cavell rijdt. De Edith Cavell Road leidt naar een parkeerplaats waarvandaan je een prachtige hike kunt maken naar Cavell Meadows.  De hike is 3,8 kilometer lang en brengt je naar de noordkant van de berg met de 'hangende' Angel Glacier.

Helaas was de weg naar de parkeerplaats gesloten en daarom besluiten we om de 93A af te rijden naar de Athabasca Falls

Athabasca Falls  De waterval is niet zozeer bekend om de hoogte (12 meter), maar om de kracht waarmee het water naar beneden stort. Op de achtergrond zie je de bijna 3000 meter hoge Mount Kerkeslin. Omdat de waterval vlak langs de weg en de bijbehorende parkeerplaats ligt, is het er altijd druk. In een halfuurtje heb je de verschillende uitzichtpunten rond de waterval wel gezien.

We zouden de Athabasca Falls eigenlijk morgen als eerste doen, dus nu hebben we morgen weer een beetje meer tijd..

We rijden terug via de icefields parkway (93). In Jasper op het kruispunt staan nog 2 elk op een heuveltje ( mannetje en vrouwtje)

We gaan alvast tanken en nog even water kopen bij de supermarkt.
Om 21u zijn we terug in het hotel.

We hebben weer heel veel gezien en vooral weer veel wildlife!!!

OOhja de berenteller staat op 10.

1. Zo te zien hebben jullie het helemaal naar de zin .
    Wat een geweldige natuur en dan die bijzondere dieren allemaal
    En niet te vergeten beer nummer 10. Gr.

Een reactie is altijd leuk!!!